Medvetenhet som affärsidé

affärsideHar du funderat på varför du kämpar och har svårt att få klienter eller att nå ut med ditt budskap? Faktum är att det finns en hel del coacher, terapeuter och andra som söker skapa verksamhet från det dom gör utan att ha förstått att de har Medvetenhet som en affärsidé.

Vad de har gemensamt är att de söker skapa förutsättningar för nytt sätt att tänka, de vill se förändring, de gillar förändring och utveckling, de vill hjälpa sina klienter att nå ökad medvetenhet om sina tankar eller kroppens betydelse, nå holistisk hälsa, ekologiskt leverne eller vad det nu må vara.

Jag har ingen aning om hur många det finns i Sverige som är verksamma med F-skattesedel och kan känna igen sig i de verksamheter jag beskrivit ovan. Det kan se ut som att det handlar om helt olika typer av branscher med allt från  coaching, massage, healingverksamhet, föreläsningar, till frågor som rör ledarskap och personlig utveckling och  sexualitet.

I  grund och botten har de alla något gemensamt. De är bärarare av en affärsidé som i många fall har svårigheter att kommersialiseras då de befinner sig i en branch när man talar om ’mjuka värden’. Detta innbär att dessa företagare ofta blir ifrågasatta av sin omgivning då de har svårt att ge uttryck för de problem som de hanterar. Frågor kommer upp kring nyttan? Finns det ett utbud av kunder/klienter? Är människor redo att investera i att lösa sitt ’problem’? Har människor förstått att de har ett ’problem’?

Vad många av dessa företagare brinner för är att de vill skapa förutsättning för – en medvetenhet. Därmed blir de ofta ifrågasatta av det etablerade paradigmet (läs synsättet) som har kommit att bli de representanter, ibland till och med institutionella enheter som säger sig skall stötta företagare.

Det är därför viktigt att förstå den komponenter som gäller för entreprenörskap och vilken branch du befinner dig i. Att representera en bransch som söker skapa förutsättningar för nya värden, ett nytt medvetande passar helt enkelt inte in i den materiella världens syn kring vad det traditionella företagande innebär.

Inte minst många kvinnor befinner sig här. Kvinnor som inte sällan startar företag av helt andra drivkrafter en män. Oftast gör vi det för att det är någonting som vi brinner för, istället för att fylla ett specifikt behov  på en marknad som redan skriker efter den. Det är därför som vi kan sägas vara bärare av en medvetandeindustrin då det handlar om att skapa förutsättningar för ett nytt medvetande, en ny typ av mänsklighet. En mänsklighet som handlar om någonting annat.

Vi vet redan att många människor i vårt samhälle stressar, mår allt sämre och befinner sig i obalans. Utbrändhet har blivit ett sjukdomsfenomen och försäljningen av antidepressiva medel har ökat särskilt för åldersgruppen ungdomar 20+. Många saknar sin drivkraft till att vara riktigt, riktigt glada. En nyligen publicerad alarmerar fakta kring minskad sexlust som ett begynnande folkhälsoproblem. Läs mer här.

Det är inte därför konstigt att det växer upp en ökad andel företagare som just gått denna väg, gjort sin egen resa för att därefter vilja inspirera andra till att förstå vikten av att lyssna på kroppen, finna mindfulness i vardagen, intimitet och kontakt, förmåga att skapa relationer på ett mycket djupare plan än vad som någonsin är möjligt att tänka sig. Precis detta är det som drivit mig in i en verksamhet som jag trodde handlade om coaching. Idag har jag förstått att det enbart är ett av de verktyg som jag använder. Min nisch ser helt annorlunda ut.

Tyvärr arbetar många företagare i motström, då de befinner sig i en bransch som den etablerade företagsvärlden inte fullt förstår. Min egen erfarenhet av att möta affärsrådgivare och andra representanter för de som ’stöttar’ företagare har fått mig att inse att jag gör någonting som inte passar in.

Detta inspirerar mig nu i tanken att det behöver utbildas i Sverige. Det behöver utbildas på ett helt nytt sätt så att det kan nå alla dessa näringsidkare som idag sliter och inte förstår hur de skall kunna  nå ut och hitta sina kunder. Hur de skall överleva månad för månad? Vad är det som behöver hända för att de skall få det genombrott som de faktiskt tycker att de förtjänar?

Om du som läser detta är en företagare och kan känna igen dig, välkommen till ett första webinar där du lär dig mer om det du behöver veta för att starta din väg mot nytt medvetande i ditt liv. Här är länken till registreringen för webinariet Entreprenör – Vakna!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.