Behovet av ett nytt paradigm i undervisningen

En av de anledningar som gjort att jag fortfarande står kvar med en fot på Malmö högskola är möjligheten att kunna förändra undervisningssituationen för studenterna. Det är uppenbart att det behövs nya sätt, nya metodologier som används i vår undervisning. Sedan jag började med professionell coaching för nu väldigt många år sedan, så blev det uppenbart hur det kom att påverka hela mitt sätt att möta mina egna studenter i undervisningen.

Jag började handleda mina studenter i deras uppsatsarbete på ett helt nytt sätt. Jag skapade en coachingkurs för lärare verksamma på Malmö högskola för att de skulle få insikt om sin egen handledning och hur de kan förbättra den. Jag började intressera mig för de pedagogiska frågorna och tog dem på allvar, i nya sätt att undervisa på, där fokus ligger på dialog och studenternas aktiva medverkan. Jag skapade nya typer av utbildningar som bidrog till att studenterna kunde få former att finna sin vision och det dom vill göra. Entreprenörskap för social förändring blev en sådan kurs som har haft sina studenter som idag befinner sig i yrkeslivet och som inspirerar andra till förändring.

Även om det ibland har känts tungt att representera en annan form av lärande i akademin, kan jag idag se att jag faktiskt påverkat och gjort en skillnad. Av och till är det studenter som hör av sig och berättar hur jag kommit att förändra deras liv, hur jag bidragit med en förståelse som de tidigare inte hade. Hur de kan se att de verktyg som de en gång i tiden lärde sig av mig, faktiskt har kommit till nytta. De fick inte enbart en ämneskunskap, de har fått en kunskap som de har nytta av i livet. Kanske är det just detta som motiverat mig, att bidra till förståelse att den akademiska miljön måste tänka om, börja tänka nytt – hur kan vi göra teori praktiskt tillämpbart så att det får en bättre förankring i vardagen?

Här hittar du  Sir Ken Robinson video som ligger i linje med mina tankar om varför vårt utbildningssystem måste förändras. 2000-talet måste ha en annan pedagogisk grundsyn än den som dominerade på 1900-talet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.