Innovation handlar om att ställa de rätta Varför-frågorna

“Det största hotet till innovation och utveckling är intern politik och en kultur som inte accepterar misslyckande och/eller inte accepterar ideer, och/eller inte kan förändra sig.”

Det säger Lisa Olsson som arbetar på Länsförsäkringar för att hjälpa dem att tänka nytt kring digital transformation. Hon menar att alla bolag måste hitta sina varför frågor. Jag hade förmånen att lyssna på henne idag under ett frukostmöte hos Media Evolution i Malmö. 

Hur skall vi då förstå digital transformation? Det handlar faktiskt om effektivitet. En yttre effektivitet som märks ute hos kunden och en inre som märks i de system som företaget har.

Låt mig ge ett exempel.

När jag för några veckor sedan var i Indien så blev jag av med mitt bagage på vägen. När det väl anlände 4 dagar senare hade jag blivit nödgad att handla nya kläder och en del toalettartiklar. Jag visste att jag på mitt kreditkort som betalat resan hade en försäkring, men jag visste inte hur den såg ut? Igår hade jag äntligen tid att ta kontakt med det bolag som representerade försäkringen. Jag hittade ett telefonnummer och ringde dit. Efter samtal på cirka 30 sekunder med en handläggare så hade jag en länk till min email adress. Genom att klicka mig vidare in på länken kunde jag fylla i samtliga uppgifter och bifoga kvitton som fotografiska bilagor. Jag tryckte på “skicka” och hade en omedelbar bekräftelse med ärendenumret och att att frågan nu var under behandling. Jag hade ingen förväntning på hur lång tid det hela kunde ta. Under morgonen lyssnade jag på Lisa och väcktes i medvetenheten om digital transformation. Faktum är att precis nu under samma eftermiddag (alltså inom 24 timmar) kom ett besked via mail att min ansökan är godkänd och att beloppet som jag dokumenterade med kvitton betalas ut inom 5 arbetsdagar.

 Onekligen en snabb process till följd av digital transformation hos försäkringsbolag!

Jag tänker på den tiden när handläggningen av denna typ av ärende kunde ta flera veckor. Ja, faktum är ju att det faktiskt fortfarande gör det hos vissa av våra myndigheter. Trots att de flesta idag har en digitaliserad inlämningsprocedur, dvs det finns en yttre effektivitet – däremot så finns det interna inre strukturer som inte har hunnit med att utvecklats i samma raska takt. Vi skulle kunna kalla detta för brister i organisatorisk kultur. Förstå mig rätt det handlar om människor och deras tankesätt. Jag kommer tillbaka till det lite senare…

De utmaningar som finns när det gäller digital transformation är att det måste utvecklas nya affärslogiker.  Ofta är det inte bolagen själva som har denna kunskap. Det här är en av anledningarna att vi dag t ex ser att KIVRA vill hjälpa oss att ordna våra betalningar istället för att det skall gå via vårt vanliga banksystem, berättar Lisa.

I en undersökning så tillfrågades konsumenter om de skulle vilja använda Google om de också hade banktjänster. 80 procent av deltagarna svara ja. Tilläggas bör att de tillfrågade fanns i USA. Om man ställer motsvarande fråga i Europa, så är det 30 procent som svarar ja.

Vad jag verkligen tar med mig från Lisas föredrag är att för att ett företag ska bli rikt på innovation och kreativitet så behövs de rätta förutsättningarna.

Men frågan är – vad är de rätta förutsättningarna? Efter att under många år ha arbetat med ledarskaps och utvecklingsfrågor, skulle jag vilja säga att det hela är rätt enkelt men ändock kan upplevas som komplicerat av de personer som står i ledningen för att skapa detta utvecklingsarbete. Inte sällan känner de det som att de jobbar ‘mot’ någonting istället för att vara i flöde med ledningen eller medarbetare.

Jag menar att om var och en som är arbetstagare tar sitt personliga ansvar och vet sitt eget varför så skulle vi kunna skapa en kultur och miljö som ger de rätta förutsättningarna för innovation, utveckling och förändring: Varför arbetar jag här? Vad är det jag gillar med mitt jobb? Vad är det som driver mig att vilja stanna och arbeta på just denna arbetsplats? Arbetar jag med de uppgifter som stimulerar mig?

När arbetstagare kan svara på dessa frågor, då har vi skapat en kultur som drivs av öppenhet, samskapande, tillit och mod och där innovation och utveckling står på dagordningen. Jag säger samskapande, för jag tror vi måste hitta nya ord som är uttryck för en ny tid där det gamla som vi förstod det en gång i tiden inte längre gäller.

Det är dock viktigt att förstå att detta är ytterst en ledningsfråga. Därför behöver ledningen i alla organisationer och bolag förstå att utvecklingsarbetet, det börjar inte i organisationen – utan det börjar med mig själv. I en självreflexion. Det är i kommunikationen med mig själv som jag lär känna mig själv. Det är i kommunikationen med mig själv som jag lär mig vad som är riktigt viktigt.

Efter att under mer än ett decennium ha arbetat med ledarskapsutveckling från många olika perspektiv, så har jag skapat en specifik metodik för just självreflexion. Förändring behöver inte vara svårt, utan faktum är att det kan vara rätt enkelt – om du ser till att du är i rätt sammanhang.

Prenumerera på mina nyhetsbrev och bli den första att veta om nästa blogginlägg. Få dessutom en kurs om dina undermedvetna blockeringar gratis. Signera upp här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.