Organisatoriskt lärande och medvetet ledarskap

Om vi verkligen vill förstå hur det går att skapa förändring, då måste vi förstå förutsättningarna för organisatoriskt lärande och hur detta hänger ihop i kultiveringen av ett medvetet ledarskap.  Det är först när individerna är medvetna som vi kan börja skapa förändring. Medvetenhet utgör grund för allt växande och lärande, oavsett om det handlar om en organisation eller individ.

Studier kan resultera i ny kunskap. Problemet som finns är att enbart studier leder inte till kunskap. Individen måste vilja lära sig. I vårt moderna samhälle har det blivit allt svårare för individer att lära sig, helt enkelt för att våra utbildningssystem fortfarande baserar sig på föråldrade modeller. Titta på Sir Ken Robinsons film om vad det betyder att förändra utbildningsparadigm härnedan.

Så frågan är – hur skapar vi förutsättningar för lärande i våra moderna organisationer? Är organisationens bärare ens intresserade av att lära sig?

Jag tror att frågan behöver förstås från Peter Senge som sedan börjar av 1990-talet kommit att förknippas med systemtänkande, eller organisatoriskt lärande. Senges bok ”Den femte disciplinen” behandlar organisatoriskt lärande ur ett teoretiskt, psykologiskt och spirituellt perspektiv. Detta är den första artikeln av 5 som handlar om organisatoriskt lärande.

Om vi tar utgångspunkten i att jämföra företag med människans medellivslängd, så är de flesta stora företags medellivslängd sällan äldre än 40 år. Vad beror detta på? Senge menar att det handlar om misslyckande med att:

  • identifiera överhängande hot
  • förstå konsekvenserna av dessa hot, samt
  • komma fram till alternativa lösningar

Som Einstein uttalade ”Vi kan inte lösa våra problem på samma medvetandenivå som skapade dem.” Just därför behöver organisationer få verktyg som gör att de ser att de inte är isolerade öar, utan de ingår i ett sammanhang. Det är som palmträdet som jag hade på bilden i anslutningen till denna artikel. Träd utgör ett eget system och är sammankopplade rotmässigt med andra träd. Vårt liv och vardag måste därför förstås från ett systemiskt sammanhang.

Studenter som åker till Senges institut i Boston utbildas genom att delta i ett spel som ger dem en personlig erfarenhet och kunskap att allt som sker, alla beslut, alla handlingar får en konsekvens…. någon annanstans. Oftast är den konsekvensen inte ens synlig för den som var orsaken till handlingen eller beslutet.

Systemiskt tänkande utgör en komponent och modell som behöver förstås från sina grundkomponenter. Systemtänkande eller ett holistiskt perspektiv handlar om att ha just ett helikopter seende. Att se att detaljerna tillsammans utgör en helhet. Att kunna ta till sig nya modeller och ifrågasätta hur och på vilket sätt orsak och verkan egentligen hänger ihop?

Livet handlar inte om de linjära orsakssambanden som vi en gång i tiden lärde oss. Det handlar om att se händelser ur ett cirkulärt perspektiv. Att utgå från helheten.

Personer som har detta helhetstänkande är medvetna ledare. De förstår att det handlar inte om att fokusera på symtomen, utan att insatserna skall riktas mot att komma åt ”sjukdomen”. Vi kan ta ett exempel från den värld vi alla känner till. En läkare ordinerar medicin för dina sömnproblem. En naturläkare utgår däremot att din kropp är ett system som skall ses i sitt systemiska/holistiska sammanhang .. din familj, din arbetsplats, dina aktiviteter… Naturläkaren kan synliggöra de delar i ditt liv som orsakar stress eller de hormonella obalanserna som du har i din kropp som gör att du behöver en annan kost. Helt enkelt genom att ta in helheten av dig som individ i det sammanhang du rör dig.

Det handlar om att förstå att det finns två olika typer av perspektiv/paradigm. Ett som fokuserar på problemlösning. Ett annat som fokuserar på möjligheter. Se min tidigare artikel om Paradigm och Samhället.

När man har ett helhetstänkande och kan se saker i sitt sammanhang så ger det också en känsla av att kunna förändra och påverka. Att förstå systemtänkande är enbart en av komponenterna i Senges teoretiska modell. Nästa gång så kommer jag att tala om en annan komponent i Senges teoretiska modell. Den har med vårt tankesätt att göra.

Vill du undersöka var du sitter fast i ditt ledarskap? Ansök här.

Prenumerera på mina nyhetsbrev och bli den första att veta om nästa blogginlägg. Få dessutom en kurs om dina undermedvetna blockeringar gratis. Signera upp här.

signature-fonts

En reaktion på ”Organisatoriskt lärande och medvetet ledarskap

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.